Az apostolok közül egyedül János, a szeretett tanítvány lelkében születik meg a húsvéti hit anélkül, hogy látta volna a föltámadt Krisztust. Miért? Mert egyedül ő nyert beavatást Szűz Mária hitébe. A tanítványok közül csak ő állt ott a kereszt alatt. Hallotta az Úr utolsó rendelkezését: „Asszony, íme a te fiad!” – „íme, a te anyád!”, Evangéliumában fontosnak tartja megjegyezni, „hogy attól az órától fogva magához vette őt a tanítvány”. Ez azt jelenti, hogy János az elkövetkező órákat, napokat a Szűzanyával együtt töltötte: azzal, akinek egész Izraelből, sőt az egész emberiségből egyedül volt Isten tetteihez méltó méretű hite, amikor az angyali üdvözletkor meghajolt az Isten mindenhatósága előtt, elfogadva, hogy férfi közbejötte nélkül, a Szentlélek erejéből foganja Krisztust.
Egyedül ő volt a megtestesülés tanúja, a fogantatás pillanatától kezdve. Egyedül ő tudta, hogy szüzességének teljes ragyogásában foganta és hozta a világra az Üdvözítőt. Ő az a boldog ember, aki hitt mindannak beteljesedésében, amit Isten mondott neki. Hitt a teremtő Istenben, akár az élővilág és az egész univerzum törvényeinek ellenére is. Ő volt az, aki az újszülött Krisztust pólyába takarta és jászolba fektette. Tudta, hogy Krisztus nem evilágból való, de a világba jött, annyira, hogy leplekbe lehet csavarni, és jászolba lehet fektetni. E tudása kimondatlanul is magában foglalta annak ismeretét, hogy Jézus egykor visszatér oda, ahonnét jött: az örökkévaló Atyához, és így szabad lesz a leplektől, melyek a teremtett világ zárt rendszerű törvényeit jelképezik.
A hit születése a látás által – részlet